Land Rover Defender je britský terénní automobil s více než 60-ti letou tradicí. Je používaný v různých modifikacích v mnoha armádách, policejních,  záchranných, hasičských sborech a samozřejmě i v civilním sektoru po celém světě. Od oblastí polárních až po tropy. Od záchranných sborů ve vysokých  horách až po strážce národních parků v Africké buši. Land Rovery našly uplatnění v mnoha válkách od 50. let 20. století. Od války v Koreji (1950-53),  při suezské krizi (1956), ve válce o Falklandy (1982), v Perském zálivu (1990-91), Kosovu (1999) až po války v Iráku a Afghánistánu. 
ČLÁNKY - Land Rover Defender
Klub     Činnost      Vybavení      Galerie      Články      Nábor
HISTORIE Historie těchto aut se začala psát již roku 1947, kdy firma Rover Company sídlem  v Newborough, Anglesey vyvinula prototyp zemědělského auta 4x4 založený na podvozku  amerického vojenského vozu Jeep Willys s pracovním názvem Centre Steer. Hlavním  poznávacím znakem a rozdílem od ostatních aut byla karoserie z hliníku. Důvodem pro použití  tohoto materiálu nebyla nadčasová myšlenka, ale nedostatek oceli a dobrá dostupnost hliníku  z demontovaných letadel po druhé světové válce.  Series I  30. dubna 1948 měla na Amsterdamském veletrhu debut značka Land Rover. Představili zde  první Land Rover později označovaný jako series I. Typické pro tyto auta byl pevný žebřinový  rám a listová pera. Vyrábělo se několik verzí: dvoudvéřová, čtyřdvéřová a dvoudvéřový  pickup. První verze mají rozvor 80" (2032mm), v roce 1954 došlo k prodloužení na 86" (2184),  respektive 107" (2718) u verze pick-up. Motorizace se vyráběly tři: vznětové 1,6l (1948-1951)  a 2,0l (1950 až 1958) a dieslový 2,0l (1957-1958) dodávaný do všech verzí kromě 107 station  wagon, všechny s čtyřstupňovou převodovkou. V roce 1950 se poprvé objevila verze označená jako station wagon s místem pro sedm lidí. V roce 1956 se tato verze začala vyrábět na delším  podvozku (107") jako pětidvéřová desetimístná verze. Pro dieslový motor musel být rozvor  upraven na 88" (2235mm), resp. 109" (2769mm). Land Rover si rychle získával oblibu, zatímco  první rok se vyrobilo 3048 kusů v roce 1950 to bylo již 16 000 kusů. Po Land Roveru se začala  poohlížet i britská armáda. První vozy nakoupila již v roce 1949. V roce 1955 si objednala  9000 speciálně upravených krátkých verzí. Od té doby je Land Rover základním lehkým  vozidlem britské armády. Roku 1958 byla ukončena výroba series I a zároveň byla zahájena  výroba series II.  Series II Series II se vyráběly stejné verze jako u series I. Motorizace 2,0l (ze starých zásob pro prvních  1500 vozidel), 2,25l benzinový a 2,0l diesel se čtyřstupňovou převodovkou. Oproti series I. se  series II. tvarem karoserie liší minimálně, je jen o něco větší. Parkovací a směrová světla byla  umístěna na blatnících, kam se k nim od února 1969 přesunuly i světlomety. U prodloužené  verze station wagon se zvýšila kapacita na 12 míst. V roce 1961 vyjela z linky verze IIA. Ta je  na první pohled těžko rozpoznatelná od verze II. Liší se hlavně použitými motory 2.25l diesel  a 2.6l benzín. Dalšími modifikacemi byly nákladní automobily označené jako series IIA forvard  control a series IIB forvard control. V této době dosahuje Land Rover maxima své produkce.  Roku 1969-1970 bylo vyrobeno více než 60000 vozů Land Rover. Vůz dominuje i na světových  trzích. V Austrálii, v mnoha afrických zemích a na Středním východě, kde bylo 90% všech  prodaných vozů 4x4 právě Land Rover. Dlouhá verze series IIA se stala základem i pro známý  vojensky speciál Land-Rover S2A DPV "Pink Panther", jehož 72 kusů s úspěchem využívala  britská SAS při operacích v pouštním prostředí. Výroba series II byla ukončena s nástupem  series III v roce 1971.  Series III Series III přinesla jen málo kosmetických změn oproti verzi IIA. Tradiční kovová mřížka byla  nahrazena plastovou. Palubní deska se přesunula ze středu před řidiče a místo kovové se  začala vyrábět plastová. "Neviditelných" změn bylo více. Komprese benzinového motoru 2.25l  byla zvýšena z 7:1 na 8:1. Převodovka byla čtyřstupňová a měla všechny stupně  synchronizované a dvoustupňovou manuální redukci. Series III byla nabízena se stejnými  motory jako series IIA, navíc k nim ale přidali zážehové motory 2.25l a v roce 1979 3.5l V8.  V roce 1980 dostaly zážehový i vznětový čtyřválec 2.25l pětkrát uložený klikový hřídel pro  větší pevnost. Ve stejné době se úprav dočkala i převodovka, nápravy a náboje taktéž pro  zvýšení pevnosti. Series III bylo v letech 1971-1985 vyrobeno kolem 440 000, čímž se stala  nejúspěšnějším Land Roverem. 
DEFENDER V roce 1983 byly představeny nové Land Rovery označované jako 90, 110 a od roku 1985 i 127.  Jméno Defender dostaly až roku 1990, kdy byl zaveden model Discovery pod značkou Land  Rover. Land rover 127 se po zavedení označení Defender začal označovat jako Defender 130,  ačkoli rozvor zůstal nezměněn. Do roku 1990 byli k dostání verze pětidvéřový SW (110),  třídvéřový SW a van a dvoudvéřový pickup (90) v sedmi motorizacích. Od roku 1990 se k ním  přidaly dvoudvéřový Hardtop (90, 110, 130) a čtyřdvéřový "Double Cab" pickup. Dodávané  v pěti motorizacích.   V poslední době přichází na řadu různé modernizace. Většina změn je prováděna kvůli  dodržování emisních a bezpečnostních předpisů. Např. motor Td5 byl nahrazen 2.4l  čtyřválcovým motorem Ford z rodiny ZSD, který používá i Ford Transit. Motor byl upraven  pro použití ve vlhkém a prašném prostředí a pro zachování mazání i při vysokých úhlech  náklonu.  
SPECIÁLNÍ EDICE První vyrobená speciální edice se objevila v roce 1992 a byl to 90" soft top. Poprvé se objevila  litá kola a kotoučové brzdy na zadních kolech.   Dále k 50. výročí značky byly postaveny dva speciály. První 90" SW se zvýšeným výkonem na  190 koní, motorem 4.0 V8, automatickou převodovkou a klimatizací, byl v podstatě NAS  (North American Spec). Jednalo se o první Defender vybavený automatickou převodovkou  mimo Severní Ameriku. Pro Evropu měl navíc ochrannou klec nad předními sedadly a konečný  počet vyrobených vozů činil 1071ks. Druhý speciál k padesátinám měl být odkazem na doby  minulé. Tomu odpovídala kovová mřížkovaná přední maska, barevně lakovaná zpětná zrcátka  a litá kola. Byly vyrobeny verze 90" a 110" SW, pouze v původních barvách poháněné klasickým  motorem Td5 se 4 stupňovou převodovkou. V roce 2000 spatřil světlo světa Defender Tomb Rider, postavený na památku role Land Roveru  v prvním filmu série. Byl postaven jako off-road expediční vozidlo se střešním nosičem,  bodovými reflektory, navijákem, zvýšeným sáním a pevnostním nárazníkem. K dostání byly  verze 90" a 110" Double Cab s motory Td5.  Následovala verze G4 Challenge s předním rámem, ochranným rámem, postraními nášlapy  a předními reflektory v základu. Ve verzích 90" a 110"SW.  Dále bych si dovolil zmínit verzi Defender Black v provedení 90", nebo 110"SW s černou  metalízou, ochranným rámem a tónovanými zadními skly. Defender Silver byl vyráběn pouze  jako 110"SW se stříbrnou metalízou, předním rámem, , reflektory, plechovými ochrannými  pláty a navijákem. Edice X-Tech byla kovově stříbrná 90" verze s litými koly, lepšími sedadly  a Alpine světly. Druhý model vydaný v roce 2003 byl navíc vybaven ochrannými pláty  a klimatizací.  K šedesátému výročí firmy byly vyrobeny nové speciální série označené SVX. Byly postaveny  tři verze. Všechny byly černé se "saténovou" grafikou na stranách s označením "60th",  zakázkovými litými koly, novou stříbrnou maskou a novým designem světel. Uvnitř byly použity  sedačky Recaro, slitinová řadící páka a knoflíky a navigace Garmin. Byl použit 2.4l diesel  se šestistupňovou převodovkou. SVX byl k dostání ve verzích 90" 110"SW (pouze mimo Spojené království) a novým designem 90" Soft top. Ty měli jenom dvě přední sedadla. Zadní-nákladní  prostor byl použit na uložení rezervy a uzamykatelného boxu. Narozdíl od standardních  čtvercových rámů byl použit rám vzadu se svažující. 
VOJENSKÉ VERZE Land Rovery používá mnoho armád po celém světě a to od roku 1950, kdy si je pořídila jako  první Britská armáda. V roce 1994 vytvořil Land Rover Defender XD (eXtra Duty) s motorem  3.0Tdi. XD má výrazně silnější podvozek s úpravami pro vyšší nosnost. XD byla k dispozici jako  Defender 90 a 110 a v britské armádě jsou známy jako Land Rover Wolf. Častější jsou verze  110 ve verzích soft či hard top. Kratší verze nemají dostatečnou nosnost pro potřeby  moderních armád a proto je jejich četnost nižší. V Armádě České republiky jsou používány verze 110 soft top, hard top i station wagon, verze  90 hardtop, verze 130 se speciálními skříňovými nástavbami například 130rch (vozidlo  radiačního a chemického průzkumu) a ZOP (zdravotnický automobil), různé radiové vozy  a další speciálně upravená vozidla. Jedním ze speciálně upravovaných Land Roverů v AČR je  LRD 110 vyvinut pro potřeby 601. skupiny speciálních sil (později u 43.VMPr známý jako  "Cowboy"). Osádku tvoří tři osoby a pro nasazení v Afghánistánu bylo v zadní části doděláno  sedátko pro čtvrtého. Hlavní zbraní je buď sovětský těžký kulomet NSV, nebo DŠK ráže  12,7x109mm se světlometem Luna, nebo granátomet AGS-17 ráže 30mm. Před sedadlem  spolujezdce je dále lafetovaný kulomet PKB ráže 7,62x54mm a ve vozidle se vozily až čtyři  pancéřovky RPG-75 a osobní zbraně osádky. Pro ochranu střelce je také před čelním sklem  vozu umístěn střihač drátů, Jeho nástupcem u speciálních sil se stalo SOV (Special Operations Vehicle). Výzbroj je totožná  s předchozí verzí. Narozdíl od předchozí třídvéřové verze je SOV pětidvéřové a čtyřmístné  v základu. Je vybaveno neprůstřelným čelním sklem na místě řidiče a střihačem drátů. Motor  byl použit čtyřválcový 300Tdi o obsahu 2495ccm a výkonu 83kW.   Po zkušenostech 43.VMPr s "Cowboyem" si výsadkáři vymysleli spoustu úprav a z nich vznikl  LRD 130 "Kajman", který je nyní používán i u 102. průzkumného praporu v Prostějově. Hlavní  rozdíl proti předchozí verzi je v použití delší verzi a navýšení osádky na 6 vojáků. Hlavní  zbraní na prostřední lafetě je buďto granátomet AGS-17, velkorážový kulomet DŠKM, nebo  NSV. Velitel má k dispozici kulomet PKB na lafetě na místě spolujezdce, které je výškově  stavitelné pro lepší možnost střelby. Vojáci v druhé řadě mají sedala otočná o 45° aby mohli  lépe pokrývat strany. V zadní části je nouzové sedalo pro střelce a sedadlo pro posledního  člena posádky. Zvenčí i uvnitř auta je umístěno několik držáků na výstroj, nábojové schránky  a úchyty na osobní zbraně, RPG-75 a M3 Carl-Gustav.  Zdroje a užitečné odkazy:   wikipedia.cz landrover.cz legionlandrover.com  crankandpiston.com defender50th.co.uk carandclassic.com  4x4-kenya.com  landroverforum.klape.cz  military-today.com  carbb.org  en.wikipedia.org aia.tartu.ee  landrovercentre.com  tractors.wikia.com  slrk.org  car-concept-review.info landrover-exchange.com  601skss.cz 
Copyright 2015 Spirit - Všechna práva vyhrazena!